O Cinema Português e o Estado Novo: os cineastas portugueses e a figura da polícia
Tipo
Doutoramento
Autor(es)
Frederico Lopes
Instituição
Universidade da Beira Interior
Ano
2003
Resumo
A pesquisa pretende esclarecer as relações entre os realizadores e o regime político de Salazar. Tendo identificado um universo amplo de 4.055 filmes, o autor adopta critérios que lhe permitem reduzir a dimensão do corpus a limites razoáveis, para posteriormente realizar uma análise da composição e organização do plano ou planos onde podemos ver o modo como a figura do polícia é tratada nesses filmes.
Através da identificação, descrição e interpretação dos planos, o autor classifica os filmes e realizadores em três grandes categorias através das quais é possível perceber a cumplicidade, a indiferença ou a resistência dos realizadores em relação ao regíme político de Salazar.
Abstract
The research follows a line that it looks to retake the intent concept of author and in the explicit and implicit ideological statements, aiming to clarify the relations between film directors and the politic regime of Salazar. Having identified an ample universe of 4055 films, the author adopt criteria that allow him to reduce the dimension of the corpus for reasonable limits. Taking care to the figurative capacities of the filmic space and to the way as the figure is dealt with the police in these films – since the figure places in game more “primary” forms of expression that the language (Freud), forms of expression newer and potentially more poetical (Lyotard) – Lopes makes an analysis from the composition and organization of the plan or plans where we can see that occurrence. Identifying, describing and interpreting these plans, he classifies the Portuguese films and film directors in three great categories from which it is possible to perceive the complicity, the indifference or the resistance of the directors in relation to the politic regime of Salazar.