Resumo
Esta dissertação consiste numa análise de quatro filmes de François Truffaut, nomeadamente La mariée était en noir (1968), La sirène du Mississipi (1969), L’histoire d’Adèle H. (1975) e La chambre verte (1978). O meu estudo centra-se nalgumas figuras pertencentes a sistemas de representação, que ocupam posições de relevo nas narrativas e na imagética destes filmes. Assim, considero o tratamento dado a fotografias, pinturas, desenhos ou esculturas no quadro maior da imagem fílmica, e atento na caracterização de certas personagens enquanto, elas mesmas, propiciadoras de uma reflexão acerca da imagem. Finalmente, procuro repensar o modo como, associando esse trabalho sobre objectos representativos a um pensamento sobre a morte, Truffaut formula uma meditação sobre o cinema enquanto arte intimamente relacionada com a noção de fantasma.
Abstract
This dissertation offers a close analysis of four films directed by François Truffaut, namely, La mariée était en noir (1968), La sirène du Mississipi (1969), L’histoire d’Adèle H. (1975) and La chambre verte (1978). My reflection follows several figures pertaining to what I identify as different systems of representation, and which also occupy a relevant place in narrative and plot. I consider the specific ways in which these films deal with objects such as photographs, paintings, drawings or sculptures, takens as second degree images inside the cinematic screen. In addition, I seek to understand in what ways are certain characters portrayed as images themselves, emphasising their filmic entity. By tackling these subjects in parallel with a reflection on death that seems to be inherent to François Truffaut's filmmaking, I aim to rethink some of the director's works as meditations on cinema as a ghostly art.